مـرجع رسمی صنعت معرق چرم

گروه خلاقیت های تجسمی ایده، (افشین خلیلی) مؤلف و خالق صنعت معرق چرم
مشخصات بلاگ
مـرجع رسمی صنعت معرق چرم

تصاویر موجود در این تارنما، حاصل مستقیم خون دل و کار دست بنده، یا هنرجویان درکارگاه ایده است. هر نوع استفاده از آنها بدون ذکر منبع، تفاوت میان شعور و ارزش اجتماعی مخاطب را شامل می شود. در اعتراض عملی به جهت عدم حمایت حکومت از حقوق معنوی (Copy Right) در همین مکان، متخلفین بطور مستقیم معرفی خواهند شد. مستقیماً پاسخگوی شما بزرگواران در این خصوص هستم ۰۹۱۳۳۱۹۲۲۳۵ افشین خلیلی.

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
نویسندگان
جمعه, ۱ شهریور ۱۳۹۸، ۰۸:۰۵ ب.ظ

روند آفرینش معرق چرم و اطلاعات مرجع

از آغاز دهه ۸۰  شمسی ( سال ۱۳۸۰ ) تا کنون بطور جدی و در یک کلام : با هزینه ای به بهای سلامتی خویش و آشنا با خون دل در همه مسیر، با حساسیت بسیار در ایجاد شیوه های اجرا، و با پرداخت همه هزینه های مربوطه بطور شخصی، صنعتی مُرَکب و قابل گسترش را پدید آوردم ؛ که البته علت پدید آمدن همه آثاری است که اکنون و پس از این با عنوان "معرق چرم" یا "معرق و سوخت چرم" شناخته شده و همچنان در حال تولید هستند.   

  • این تکنیک چنان بوجود آمده که جهت اجرا با چرم طبیعی، هیچ محدودیتی را بخود نپذیرد و از اینرو قابل اجرا است برای : انواع سفال، هرچیزی با زمینه چوبی، سطوح هر نوع فلز، هر نوع آینه و شیشه، و یا هر سطحی به غیر از سطوح چرب و خاکی که امکان استعمال چسب بر آنها نباشد..

 اطلاعات مرجع : 

معرق چرم، در واقع با استخراج چهارچوب ، گَرته برداری و ارتقاع مُفرداتِ تکنیکی موجود در هنر کهن و معاصر سوخت چرم، و تلفیق با شیوه های اجرائی در دیگر رشته های صنایع دستی، به وجود آمده است که جنس پایه و چرم اصلی بکار رفته در آن از نوعی چرم موسوم به کفی یا زیره، بهره می برد که پیشتر در هیچ کجای جهان و در هنرهای پیشین و نیز هنر سوخت این نوع چرم به جهت جنس زُمخت آن ، بعنوان متریال و ماده اصلی کار مورد استفاده قرار نمی گرفته است.

لذا لازم است بدوا و پیش از شروع توضیح درباره معرق چرم، در خصوص صنعت مادر، یا همان سوخت چرم، پیشینه ای مُختصر و مطالبی را به عنوان اطلاعات پیش نیاز ، در بخش تعریف سوخت چرم، مطالعه بفرمایید و از آن پس، این مطلب را پیگیری نمایید 

 

پیدایش معرق چرم

 

متاسفانه امروز در کشور ما به جهت فقر عمیق فرهنگی و کوچک شدن ارزش‌های والای انسانی،که حاصل عدم توجه و مسئولیت در حمایت دولتی و حکومتی که متاسفانه کاملا مُقایر با شعارها  در خصوص توجه و حمایت از هنرمندان و صنایع و تولیدات داخلی تحقق یافته، و  موکدا به دلیل : عدم تعهد حکومتیان و دولتیان در پاسداری از حقوق معنوی نخبگان و مخترعین و هنرمندان ،  ( کپی رایت) ، سودجویان و هنرمند نمایانی که به غایت فاقد سواد و اصالت و دانش هنری هستند، چندی است که  ادعای ابداع و ایجاد این سبک : معرق چرم : را ، بی‌شرمانه می کنند و گاه حتی اقدام به انتشار این دروغ پردازی ها و ادعاهای بدون پشتوانه ی حقیقی، و موهوم، با سوع استفاده از تألیفات بنده، در برخی از جراید و شبکه های اجتماعی نموده و آشکارا به انجام سرقت هنری و در این مورد سرقتِ خود «هنر» پرداخته اند...

 لذا رسالت دارم هنر دوستان، هنر جویان و مخاطبین بزرگوار را بدینوسیله آگاه نموده و چگونگی بوجود آوردن این مهم را به شرح زیر، همانطور که در حقیقت اتفاق افتاده که البته نتیجه زحمات پیوسته خود و همراهی خانواده و لطف حضرت حق میدانم، تحریر نمایم، گویا خود باید پاسدار حقوق معنوی در تألیفات و ابداعات خود باشم :

در آغاز دهه هشتاد هجری شمسی، بطور جدی پس از اینکه سالها در گرافیک دستی و تصویر سازی دستی و دیجیتال ، عکاسی آنالوگ و دیجیتال آرت، در طراحی و نقاشی پایه، تندیس سازی، سفالگری و فلزکاری و همینطور در  نقشه کشی صنعتی ، چیدمانهای هنری و تندیس سازی، خوشنویسی و نقاشی خط و چند رشته دیگر  آثاری مستقل را پدید آورده و در چاپ و نشر و تولید گونه های رنگارنگ صنایع دستی... سالها بکار گرفتم :

علاقه افراطی به هنرهای بصری و عناصر پویا در شیوه معماری ایرانی، مخصوصا مُفرداتِ تخصصی در هنر طراحی و اجرای معرق کاشی ... مرا به تحقیق و مشق و تعلیم در آفرینش نقوش سنتی و خاص ایرانی ( اسلیمی و خطائی ) بطوری که قلم خود را داشته باشم، گاه بی وقفه و عاشقانه وا داشت.

در این ایام و پس از آن با انجام تحقیق و مطالعه  مستمر و در شناخت اولیه چرم و پوست طبیعی، و همینطور با تحلیل و تحقیق و مشق  آثار گذشته سوخت چرم و مخصوصاً مشاهده نوعی کار  جلد و جعبه چرمی که جهت ساخت جلد و جعبه چوب و چرم ، در سالهای گذشته توسط آقای مهرداد اتراک ( در کنار دوخت البسه مردانه - کاپشن های چرم طبیعی انجام می گرفت ) در اصفهان انجام می شد؛ که بطور خلاصه عبارت بود از :

الف) چسباندن و تکرار تکه های همشکل چرمی (مخولی)

ب) پرکردن فضای مابین آنها با باریکه های چرمی (تریشه)

به شکل ملیله کاری صورت می‌گرفت و اصولا روایت چرمی از هنر ملیله دوزی بود که البته همگی عموما" همشکل و بدون تنوع شکلی و تفاوت طرح انجام می شد و البته شامل درجه کمی از کیفیت هنری و تنوع تکنیکی بود، آگاه شدم : استفاده از چرم طبیعی (با توجه به تنوع جنس و بافت فراوان آن) که به اشکال مختلف در آثار سوخت، در گذشته موجود بود، می تواند با روندی جدید و با استفاده از چرم کفی (زیره) شتری یا گاوی که چرمهای ضخیم و ماندگاری هستند، خود صنعت و هنر مستقلی را به وجود بیاورد که در فرجام، با تکمیل شیوه هایی که به طور مختصر در زیر توضیح داده ام، عنوان تازه ی مُعرق چرم را برای اولین بار در جمع صنایع برای آن در نظر گرفتم.

ابتدا در اوایل ۱۳۸۴ و بطور خاص جهت ساخت و ابداع اشکال کاملاً جدید و ابداعی و زیبا از انواع سفال پوشیده با چرم طبیعی، با بست و گسترش و پختن تکنیکهای جدیدی در کار با چرم و سعی و خطا موفق به ایجاد صنعتی تمام عیار ، مستقل و نوین شدم که چیزی شبیه به آن ، تا پیش از این در هیچ یک از آثار قبلی در سوخت چرم کهن و یا در تابلوهای سوخت پس از قاجاریه، و ... استفاده نشده و وجود نداشت، که خود حرکت و امکان دیگری  شد جهت امکان آفرینش صنعت جدید معرق چرم.

  • تکنیک ابداعی فارسی بُر چرم :

تولید و ساختن خطوطی که قبلاً در معرق کاشی به عنوان "بند" می‌شناختم با استفاده از انواع چرم طبیعی و شیوه اتصال آنها روی کار به هم با استفاده از نوارهای باریک چرمی که قبلاً پشت آنها را چسب زده بودم و به این شیوه توانایی بکارگیری چرم به عنوان خط، ترسیم اشکال متنوع امکانپذیر و میثر شد که این فن را و شیوه بُرشهای هندسی در آن را ، در مجموعه ی فنون معرق چرم "فارسی بر چرم" نام گذاری نمودم که به خوبی زمینه ای پدید آورد تا از این به بعد آثاری کاملا جدید با شکلهایی بدیع و بدون نقص جهت کاربردهای هنری پهناور از تجلید کتاب و جعبه سازی؛ تا آراستن سفال و ساخت  تابلو ، ساخت مبلمان خاص ، ساخت دکوراسیون، زیورآلات  تا ...طراحی داخلی ساختمان، پا به عرصه وجود در جهان بگذارد...

  • ابداع روش‌های بافت یا پیچ تریشه:

از دیگر تکنیکها و مُفردات به کار رفته و مُکمل معرق چرم که اهمیت زیادی در پوشش فضای کارها و همینطور درجه زیبایی و ماندگاری آثار دارد : انواع بافت (پیچ) است که در سه حالت کلی منظم ، نامنظم و درختی و به وسیله نوارهای یک میلیمتری چرمی که اصطلاحاً به آنها ( تریشه یا نخ و یا نوار ) گفته می شود، انجام می شود، ابداع و کامل نمودم ....

 

تصاویر و دیگر نمونه ها را در  صفحه رسمی اینستاگرام مرور بفرمایید.

. .    

 

دست مایه و افتخار واقعی من است که معتقدم  پیشرفت هر کار با تحلیل انتقادات و لحاظ نظر مخاطبین آن ممکن است. نظرهای ارزشمندتان را از بنده دریغ نکنید.  با سپاس.

 

http://Instagram.com/eidehleather

 

#معرق_چرم

#سوخت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">