روند آفرینش معرق چرم و اطلاعات مرجع
از آغاز دهه ۸۰ شمسی ( سال ۱۳۸۰ ) تا کنون بطور جدی و در یک کلام : با هزینه ای به بهای سلامتی خویش و آشنا با خون دل در همه مسیر، با حساسیت بسیار در ایجاد شیوه های اجرا، و با پرداخت همه هزینه های مربوطه بطور شخصی، صنعتی مُرَکب و قابل گسترش را پدید آوردم ؛ که البته علت پدید آمدن همه آثاری است که اکنون و پس از این با عنوان "معرق چرم" یا "معرق و سوخت چرم" شناخته شده و همچنان در حال تولید هستند.
- این تکنیک چنان بوجود آمده که جهت اجرا با چرم طبیعی، هیچ محدودیتی را بخود نپذیرد و از اینرو قابل اجرا است برای : انواع سفال، هرچیزی با زمینه چوبی، سطوح هر نوع فلز، هر نوع آینه و شیشه، و یا هر سطحی به غیر از سطوح چرب و خاکی که امکان استعمال چسب بر آنها نباشد..
اطلاعات مرجع :
معرق چرم، در واقع با استخراج چهارچوب ، گَرته برداری و ارتقاع مُفرداتِ تکنیکی موجود در هنر کهن و معاصر سوخت چرم، و تلفیق با شیوه های اجرائی در دیگر رشته های صنایع دستی، به وجود آمده است که جنس پایه و چرم اصلی بکار رفته در آن از نوعی چرم موسوم به کفی یا زیره، بهره می برد که پیشتر در هیچ کجای جهان و در هنرهای پیشین و نیز هنر سوخت این نوع چرم به جهت جنس زُمخت آن ، بعنوان متریال و ماده اصلی کار مورد استفاده قرار نمی گرفته است.
لذا لازم است بدوا و پیش از شروع توضیح درباره معرق چرم، در خصوص صنعت مادر، یا همان سوخت چرم، پیشینه ای مُختصر و مطالبی را به عنوان اطلاعات پیش نیاز ، در بخش تعریف سوخت چرم، مطالعه بفرمایید و از آن پس، این مطلب را پیگیری نمایید
پیدایش معرق چرم :
متاسفانه امروز در کشور ما به جهت فقر عمیق فرهنگی و کوچک شدن ارزشهای والای انسانی،که حاصل عدم توجه و مسئولیت در حمایت دولتی و حکومتی که متاسفانه کاملا مُقایر با شعارها در خصوص توجه و حمایت از هنرمندان و صنایع و تولیدات داخلی تحقق یافته، و موکدا به دلیل : عدم تعهد حکومتیان و دولتیان در پاسداری از حقوق معنوی نخبگان و مخترعین و هنرمندان ، ( کپی رایت) ، سودجویان و هنرمند نمایانی که به غایت فاقد سواد و اصالت و دانش هنری هستند، چندی است که ادعای ابداع و ایجاد این سبک : معرق چرم : را ، بیشرمانه می کنند و گاه حتی اقدام به انتشار این دروغ پردازی ها و ادعاهای بدون پشتوانه ی حقیقی، و موهوم، با سوع استفاده از تألیفات بنده، در برخی از جراید و شبکه های اجتماعی نموده و آشکارا به انجام سرقت هنری و در این مورد سرقتِ خود «هنر» پرداخته اند...
لذا رسالت دارم هنر دوستان، هنر جویان و مخاطبین بزرگوار را بدینوسیله آگاه نموده و چگونگی بوجود آوردن این مهم را به شرح زیر، همانطور که در حقیقت اتفاق افتاده که البته نتیجه زحمات پیوسته خود و همراهی خانواده و لطف حضرت حق میدانم، تحریر نمایم، گویا خود باید پاسدار حقوق معنوی در تألیفات و ابداعات خود باشم :
در آغاز دهه هشتاد هجری شمسی، بطور جدی پس از اینکه سالها در گرافیک دستی و تصویر سازی دستی و دیجیتال ، عکاسی آنالوگ و دیجیتال آرت، در طراحی و نقاشی پایه، تندیس سازی، سفالگری و فلزکاری و همینطور در نقشه کشی صنعتی ، چیدمانهای هنری و تندیس سازی، خوشنویسی و نقاشی خط و چند رشته دیگر آثاری مستقل را پدید آورده و در چاپ و نشر و تولید گونه های رنگارنگ صنایع دستی... سالها بکار گرفتم :
علاقه افراطی به هنرهای بصری و عناصر پویا در شیوه معماری ایرانی، مخصوصا مُفرداتِ تخصصی در هنر طراحی و اجرای معرق کاشی ... مرا به تحقیق و مشق و تعلیم در آفرینش نقوش سنتی و خاص ایرانی ( اسلیمی و خطائی ) بطوری که قلم خود را داشته باشم، گاه بی وقفه و عاشقانه وا داشت.
در این ایام و پس از آن با انجام تحقیق و مطالعه مستمر و در شناخت اولیه چرم و پوست طبیعی، و همینطور با تحلیل و تحقیق و مشق آثار گذشته سوخت چرم و مخصوصاً مشاهده نوعی کار جلد و جعبه چرمی که جهت ساخت جلد و جعبه چوب و چرم ، در سالهای گذشته توسط آقای مهرداد اتراک ( در کنار دوخت البسه مردانه - کاپشن های چرم طبیعی انجام می گرفت ) در اصفهان انجام می شد؛ که بطور خلاصه عبارت بود از :
الف) چسباندن و تکرار تکه های همشکل چرمی (مخولی)
ب) پرکردن فضای مابین آنها با باریکه های چرمی (تریشه)
به شکل ملیله کاری صورت میگرفت و اصولا روایت چرمی از هنر ملیله دوزی بود که البته همگی عموما" همشکل و بدون تنوع شکلی و تفاوت طرح انجام می شد و البته شامل درجه کمی از کیفیت هنری و تنوع تکنیکی بود، آگاه شدم : استفاده از چرم طبیعی (با توجه به تنوع جنس و بافت فراوان آن) که به اشکال مختلف در آثار سوخت، در گذشته موجود بود، می تواند با روندی جدید و با استفاده از چرم کفی (زیره) شتری یا گاوی که چرمهای ضخیم و ماندگاری هستند، خود صنعت و هنر مستقلی را به وجود بیاورد که در فرجام، با تکمیل شیوه هایی که به طور مختصر در زیر توضیح داده ام، عنوان تازه ی مُعرق چرم را برای اولین بار در جمع صنایع برای آن در نظر گرفتم.
ابتدا در اوایل ۱۳۸۴ و بطور خاص جهت ساخت و ابداع اشکال کاملاً جدید و ابداعی و زیبا از انواع سفال پوشیده با چرم طبیعی، با بست و گسترش و پختن تکنیکهای جدیدی در کار با چرم و سعی و خطا موفق به ایجاد صنعتی تمام عیار ، مستقل و نوین شدم که چیزی شبیه به آن ، تا پیش از این در هیچ یک از آثار قبلی در سوخت چرم کهن و یا در تابلوهای سوخت پس از قاجاریه، و ... استفاده نشده و وجود نداشت، که خود حرکت و امکان دیگری شد جهت امکان آفرینش صنعت جدید معرق چرم.
- تکنیک ابداعی فارسی بُر چرم :
تولید و ساختن خطوطی که قبلاً در معرق کاشی به عنوان "بند" میشناختم با استفاده از انواع چرم طبیعی و شیوه اتصال آنها روی کار به هم با استفاده از نوارهای باریک چرمی که قبلاً پشت آنها را چسب زده بودم و به این شیوه توانایی بکارگیری چرم به عنوان خط، ترسیم اشکال متنوع امکانپذیر و میثر شد که این فن را و شیوه بُرشهای هندسی در آن را ، در مجموعه ی فنون معرق چرم "فارسی بر چرم" نام گذاری نمودم که به خوبی زمینه ای پدید آورد تا از این به بعد آثاری کاملا جدید با شکلهایی بدیع و بدون نقص جهت کاربردهای هنری پهناور از تجلید کتاب و جعبه سازی؛ تا آراستن سفال و ساخت تابلو ، ساخت مبلمان خاص ، ساخت دکوراسیون، زیورآلات تا ...طراحی داخلی ساختمان، پا به عرصه وجود در جهان بگذارد...
- ابداع روشهای بافت یا پیچ تریشه:
از دیگر تکنیکها و مُفردات به کار رفته و مُکمل معرق چرم که اهمیت زیادی در پوشش فضای کارها و همینطور درجه زیبایی و ماندگاری آثار دارد : انواع بافت (پیچ) است که در سه حالت کلی منظم ، نامنظم و درختی و به وسیله نوارهای یک میلیمتری چرمی که اصطلاحاً به آنها ( تریشه یا نخ و یا نوار ) گفته می شود، انجام می شود، ابداع و کامل نمودم ....
تصاویر و دیگر نمونه ها را در صفحه رسمی اینستاگرام مرور بفرمایید.
دست مایه و افتخار واقعی من است که معتقدم پیشرفت هر کار با تحلیل انتقادات و لحاظ نظر مخاطبین آن ممکن است. نظرهای ارزشمندتان را از بنده دریغ نکنید. با سپاس.
#معرق_چرم
#سوخت
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.